امام مهربانی،موعود جهانی

صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنی

امام مهربانی،موعود جهانی

صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنی

تاملى در مسئله دعا

شناخت انسان بدون شناخت جنبه‏هاى مختلف روحى او ممکن نخواهد بود و یکى از مهمترین و پیچیده‏ترین حالات روحى انسان که هم در حوزه انسان شناسى و هم در حوزه حکمت و عرفان الهى بطور بسیار دقیق و گسترده‏اى مورد مطالعه و بررسى قرار مى‏گیرد وجود حالات عرفانى او و از آن جمله دعا و راز و نیازهاى او با خدایش است و همین حالت است که مى‏توان آن را نقطه اتصال وجود آدمى با متافیزیک (ماوراء الطبیعه) دانست. زیرا دعا جدى‏ترین و پاک‏ترین و قوى‏ترین نحوه برقرارى ارتباط انسان با خالق حکیم و مهربانش است.فرق اساسى انسان نیز با موجودات دیگر در سه چیز است‏یکى تفکر متعالى و قدرتمند اوست و دیگرى اختیار و اراده او براى رسیدن به آرزوهاى گوناگونش و دیگرى عشقى همراه با معرفت‏به خداوند و یکى از تجلیات این عشق و شیفتگى دعا و مناجات و رازگوئى با خداوند است.

  دکتر آلکسیس کارل نیز بیان بسیار زیبایى پیرامون اهمیت و لزوم دعا دارد. ایشان گویند «انسان هم چنانک به آب و اکسیژن نیازمند است‏بخدا نیز محتاج است احساسى عرفانى در ردیف قدرت مکاشفه، احساس اخلاقى احساس جمال و نور عقل به شخصیت‏بشرى شکفتگى و انبساط پر معنا و کاملى مى‏بخشند ... روح نیمى‏اش عقل است و نیم دیگرش احساس ما باید هم زیبایى دانش را دوست‏بداریم و هم زیبایى خدا را» (۱)

فواید دعا

 اگر اندکى بیشتر مطالعه و دقت کنیم ریشه همه نابسامانى‏ها و گرفتارى‏هاى زندگى فردى - اجتماعى خود را در ضعف توجه به معنویات الهى و ضعف در پرورش استعدادهاى مثبت روحى خود خواهیم یافت.دکتر آلکسیس کارل پیرامون این حقیقت که دعا داراى اثرات مثبت و سازنده‏اى است چنین گفته است «آنچه تا کنون بطور مطمئنى مى‏دانیم این است که نیایش ثمرات مخصوص و لمس شدنى بسیار ببار مى‏آورد نیایش هر چقدر به نظر عجیب بنماید ما ناچاریم آن را همچون واقعیتى بنگریم که هر چه بخواهد مى‏یابد و هر درى را که بکوبد در برابرش گشوده مى‏شود.» (۲)

سخن گفتن با محبوب

 انسانى که با دعا سر و کار دارد هرگز یاءس و ناامیدى بر او غالب نمى شود و با دعا و نیایش مشکلات مادى و معنوى خود را از او مى خواهد و اجابت را باور دارد.

  دکتر کارل مى گوید: نیایش در مرحله عالى ترش از سطح درخواست و عرض حال بالاتر مى رود, انسان در برابر خداوندگار هستى نشان مى دهد که او را دوست دارد, نعمت هاى او را سپاس مى گذارد و آماده است تا خواسته هاى او را ـ هرچه باشد ـ انجام دهد. در اینجا نیایش به صورت یک سیر روحانى و مکاشفه درونى در مىآید.)

گفت پیغمبر که گر کوبى درى        عاقبت زان در برون آید سرى

 

اما به نظر شما بهترین دعا چه دعائی است؟!

شما می توانید با اعلام حرف های خود در قسمت نظرات باعث پر رونق شدن این مقاله شوید.

 --------------------------------------------------------------------------------------------

۱- نیایش، آلکسیس کارل، محمد تقى شریعتى، ص 67.

۲- همان کتاب، ص 66.

۳- همان کتاب، ص ۲۰.