امام مهربانی،موعود جهانی

صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنی

امام مهربانی،موعود جهانی

صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنی

پیرامون غدیر 6

* ـ چرا پیامبر اکرم صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله ‏و سلم در خطبه غدیر کلمه‏‌ى «مولى» را در مورد حضرت على علیه‏ السلام به کار بردند که در مورد معناى آن شبهه شود و کلمه صریحترى براى نشان دادن مقام حضرت على علیه ‏السلام به کار نبردند؟

در پاسخ باید چند نکته را به اختصار یادآور شد:
الف ـ چنانچه در عبارات ذکر شده از خطبه (به عنوان نمونه) ملاحظه شد، پیامبر‌اکرم‌صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در مورد مقام حضرت على علیه‏السلام غیر از عبارت مشهور «من کنت مولاه فهذا على مولاه» تعابیر دیگرى را نیز به کار برده‏اند از قبیل حاکم مؤمنان (امیر‌المؤمنین)، پیشوا (امام)، خلیفه رسول اللّه‏، صراط مستقیم. به علاوه حضرت بارها در این خطبه با عبارات مختلف امر به پیروى مطلق از امیر المؤمنین توسط مسلمانان فرموده‏اند.
ب ـ در اواخر خطبه پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله تأکید نمودند که از سوى خداوند مأمور به بیعت‌گرفتن از مسلمانان براى امیر‌المؤمنین علیه‏السلام هستند. این بیعت تا سه روز به طول انجامید. بیعت گرفتن یعنى پذیرش حاکمیت شخص بیعت شونده.
ج ـ حتى اگر نظر را بر عبارت «من کنت مولاه فهذا على مولاه» محدود کنیم باز هم نمى‏توان در این عبارت «مولى» را به معناى دوست گرفت، برخى از دلایل این مطلب از قرار زیر است:
ج/1 ـ آیا پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله پس از پایان حج به همه مسلمانان براى حضور در غدیر‌خم دستور حرکت داده و در آن محل یعنى در بیابان، بیش از یکصد هزار نفر را جمع نمودند و سه روز آنها را نگاهداشتند تا فقط بگویند هر کسى مرا دوست دارد، على را هم دوست داشته باشد؟
ج/2‌ - نزول آیات تبلیغ و اکمال (که قبلاً متن آنها گذشت، نشان از آن دارد که رسول‌خدا‌صلى‏الله‏علیه‏و‏آله به ابلاغ موضوعى به مسلمانان مأمور شده است که اگر در آن کوتاهى کند رسالت الهى را انجام نداده و 23 سال زحمات طاقت فرسا و خون دل خوردن نابود مى‏شود، همچنین با ابلاغ این موضوع دین کامل و نعمت تمام و اسلام دینى مورد پسند خداوند گردید. آیا اعلام دوست داشتن حضرت على علیه‏السلام به عنوان تنها پیام غدیر خم با این مسایل سازگار است؟
ج/3 ـ آیه 55 سوره مائده (انما ولیکم اللّه‏...) حضرت على را در کنار خدا و رسول صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم مصداق منحصر «ولى» براى مؤمنان برشمرده است. در این آیه شریفه ولى را نمى‏توان به معنى دوست دانست چون دوستى مؤمنان منحصر در خدا و رسول صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و امیر المؤمنین علیه‏السلام نیست و مؤمنان همه با هم دوست و برادرند. کلمه «ولى» در این آیه به معناى صاحب اختیار است. در واقع فرمایش پیامبر‌اکرم‌صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در غدیر خم تأکید بر مضمون همین آیه در قرآن است.
به علاوه رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله از روز اول دعوت خود، و حتى در یوم الدار (که براى اولین بار چهل نفر از خویشان خود را به اسلام دعوت کرد) به نقل شیعه و سنى بر جانشینى حضرت‌على علیه‏السلام پس از خود تأکید نموده بود، بنابراین تعبیر کلام پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در غدیرخم به اینکه «على را دوست داشته باشید» با قرآن و حقایق قطعى تاریخ و قرآن سازگارى ندارد.